To do: Vrijwilligersvakantie Zinal

12 jaar geleden, toen ik nog bij de Mini-Club zat heb ik mijn eerste intersoc-vakantie beleefd met het hele gezin. De twee jaren erop volgden er elke zomer weer één. Bij het uitkiezen van een reisje vorig jaar stuitte ik weer op de site van intersoc. Ik ontdekte er toen dat je er ook meekunt op werkvakantie. Wou me meteen opgeven, maar van mijn stomme ma moest ik nog een jaar wachten… Maar dit jaar heb ik me er zo snel mogelijk ingeschreven. Ik heb voor verschillende functies gesolliciteerd. Uiteindelijk kwam ‘zaal’ erdoor. Hier was ik enorm blij mee!

We stapten ’s avonds op de bus en deze reed heel de nacht door richting Zwitserland. Rond 8u in de ochtend kwamen we aan in het pittoreske Zinal. Eens in het hotel kregen we wat uitleg en onze uurrooster. Ik was er echt opgelucht over, want de uren waren echt minimaal! We moesten elke dag 2 shiften werken. Telkens in blokken van 3 uurtjes.

Bovendien kregen we één vrije dag.

Onze eerste taak die dag was de bedden van de gasten opmaken. De eerste shift ’s avonds begon pas om 18u, tijd zat dus om nog iets leuks te gaan doen. Ik ben met 2 collega’s met de kabelbaan in het dorp naar de Sorebois geweest. Van een hoogte van 1600m tot 2440m. Daar zijn we het paadje terug naar beneden gevolgd. Op die ene tocht hebben we al ongelooflijke landschappen ontdekt, schattige marmotten gezien, de koeien die er grazen en uitzichten waar je enkel en alleen kan van dromen.

Op mijn vrije dag ben ik meegeweest op dagtocht. Vanaf de top van de Belladonna hebben we tot aan het wonderschone Lac de Moiry gewandeld. Het prachtigste meer dat ik ooit gezien heb. Het water is er zo helder blauw en de immense bergen er rond maken het plaatje helemaal compleet. Een ervaring op nooit te vergeten…

Verder heb ik nog een wandeling mee kunnen doen en er enkele keren op ons eigen houtje erop uit getrokken, omdat de meeste wandelingen al weg waren, eens we eindelijk vrij waren.

Onderschat het niet! Het is wel hard werken, maar met de ruime tijd die je over hebt om hier van de bloeiende natuur te genieten is het allemaal waard!

Wat zijn de kosten precies? Helemaal niets! Je krijgt je treinticket opgestuurd om naar Brussel-Zuid te reizen van eender waar in België, waar je daar op de groepsbus stapt. Voor de functie ‘zaal’ moesten we een wit hemd/blouse en een zwarte broek/rok voorzien als werkkleding. Hier geven ze een mini-vergoeding van €15 voor.

Vanaf dat je 3 periodes werkt, 1 maand dus, kan je in aanmerking komen om een loon te vergaren als jobstudent, indien je nog student bent natuurlijk.

Bovendien zijn er voor de vrijwilligersvakantie nog tal van andere functies beschikbaar zoals monitor, bar, all roundmedewerker, receptie, wandelgids…

Meer info vind je natuurlijk op http://www.intersoc.be/nl/werkvakanties. Hier kun je je ook meteen inschrijven voor je vakantie.

Ik wil dit volgend jaar zeker weer doen op een nieuwe bestemming! Misschien deze keer als monitor. Wie weet kom ik je tegen…

PS: je voelt je hier tenslotte nooit alleen!! Al die toffe collega’s die je leert kennen! Bovendien kenden alle gasten me ook meteen nadat ik enkele keren mee op wandeling geweest was. He, Iris riepen ze en we deden dan even een fijne babbel.